Återstartsstöd IF
Syfte och möjliga områden för ansökningar.
Återstartsstödet syftar till att hjälpa föreningarna med uppstart av verksamheten efter coronapandemin vilket innebär att stödet ska säkerställa att IF ges möjlighet att rekrytera, återrekrytera och behålla medlemmar.
I arbetet med förbundets återstartsplan identifierades följande övergripande utmaningar på SF, SDF och IF-nivå som våra idrotter haft på grund av pandemin
SF | Mycket kraft har gått till att hantera pandemin, och med en liten central organisation så har utvecklingsarbetet blivit lidande, och många planerade aktiviteter så som utbildningar mm har ställts in. Vi ser ett behov av att utbilda domare, funktionärer och ledare samt tränings och tävlingsverksamheten blivit lidande |
SDF | De problem vi redan sen tidigare haft med varierande verksamhet (där vissa distrikt har haft en stark verksamhet medan andra har haft mycket lite verksamhet) i våra förbund har förstärkts iom pandemin och det finns ett behov av att utveckla verksamheten i distrikten. |
IF | Många föreningar har haft problem med att de tappat spelare, speciellt i vissa åldersgrupper (lite olika beroende på sport: i baseboll främst U15/junior, softboll främst dam över junioråldern, lacrosse har tappat över hela linjen), samt att det varit mycket svårt med nyrekrytering. |
Det vi vill åstadkomma med återstartsstödet är att hjälpa våra föreningar att komma i gång ordentligt efter pandemin och stärka föreningarnas struktur och säkerställa att vi kan bedriva en kvalitativ utbildnings, tränings och tävlingsverksamhet.
Under perioden kommer steg 1 att vara öppen för alla föreningar att söka. Sista dag för första omgången att söka återstartsstöd är 30 november 2024. Alla föreningar kommer att kunna söka ett stöd på max 11 000 kr/förening.
Bidrag kan sökas av förening för följande;
- Föreningsutveckling & Utbildningsinsatser
- Rekryteringsinsatser
Vi ser att våra tre sporter baseboll, softboll och lacrosse står inför delvis olika utmaningar och att behoven kan skilja sig mycket från förening till förening. Därför håller vi det medvetet öppet för föreningarna att själva identifiera vilka behov de har och tillåter ansökningar för att genomföra aktiviteter för att återstarta verksamheten inom alla fyra huvudinriktningarna listade här ovan.
När ni ansöker om stödet så väljer ni följande val i IdrottOnline.
Har ni frågor om vilka aktivteter föreningar kan ansöka stöd för, eller vill ni bolla en ide eller ansökan - kontakta Ninnie Lystad på kansliet - ninnie.lystad@sbslf.se Har ni frågor om hur man gör en ansökan i IdrottOnline, läs på fliken Ekonomiskt stöd och om det inte räcker, kontakta kansliet på info@sbslf.se för en utförligare manual.
Publicerad: 2022-11-28
Senast uppdaterad: 2024-09-04