Gå till innehåll
Svenska Baseboll- Softboll- & Lacrosseförbundet
Svenska Baseboll- Softboll- & Lacrosseförbundet

SBSF marknadsför sig i USA

SBSF kommer att delta på ABCA Convention i Orlando, Florida, 4-6 januari för att marknadsföra sig gentemot såväl leverantörer, potentiella samarbetspartners och coacher. På plats väntar uppemot 3.500 basebollcoacher och ett par hundra leverantörer som visar upp sig på mässan.


 Bilden är från 2005 års Convention i Nashville.

ABCA, American Baseball Coaches Association, har ett årligt konvent där man har clinics för coacher, möten, banketter, och mässor för leverantörer. Under flera år har bl.a. Tony Klarberg och Ola Sund åkt till ABCA Convention för egna pengar, och på plats fått positiva reaktioner på svenska baseboll.

- Vi känner att det finns goda möjligheter att utveckla de kontakter som tagits under tidigare år för att få till lyckade partnerskap med leverantörer och tillverkare direkt på plats istället för att behöva gå igenom leverantörerna i Europa, säger Kristian Pälviä, generalsekreterare på SBSF.

 

Syftet med SBSFs närvaro på mässan är att söka samarbetspartners och leverantörer till förbundets verksamhet - och att informera dessa duktiga coacher om att det finns möjligheter att söka sig till Sverige för att coacha och lära ut baseboll. Totalt kommer fem personer från SBSF att delta på mässan. Förutom Kristian Pälviä så kommer Tony Klarberg, Ola Sund, Peter Schöön och Doug Skiles att vara med.

- Peter och Doug åker dit som förbundskaptener för basebollandslaget men kommer också finnas till hands i vårt mässbås. Det är viktigt att vi delar på oss under mässdagarna så att vi når så många som möjligt, säger Kristian som själv kommer att vara på plats i mässbåset huvuddelen av tiden.

Söker sponsorer, leverantörer och coacher...!

ABCA, American Baseball Coaches Association, är en amerikansk förening för basebollcoacher och instruktörer som har årlig konvent i januari. Där samlas man och förutom mässan med leverantörer så är det ett stort antal clinics, föreläsningar, seminarier och informella möten som sker under dagarna. Just det stora antalet kvalificerade coacher är också något som intresserar.

- Ja, vi hade tänkt ha huvudtemat på vår mässdel som handlar om "one summer of baseball - a lifetime of memories", det vill säga ha ingången att locka coacher till att fundera på att ta en sommar eller två i Sverige med svenska föreningar för att lära dem mer, och sedan komma hem med goda minnen och vänner för livet.

Med anledning av det har SBSF kontaktat ett antal personer med erfarenhet av svensk baseboll för att få dem till sin mässdel och informera och sprida PR.

- Tony Klarberg har fått klartecken från bl.a. Pat Doyle och Jason Holowaty från MLB International, Tom Gillespie från BaseballSoftballUK, Pete Caliendo från ISG, och förhoppningar finns även om att få dit bl.a. Jerry Kindall och andra kända basebollprofiler för att använda i vår marknadsföring.

På sikt är även förhoppningen att hitta partnerskap med potentiella sponsorer som idag inte vet att baseboll spelas i Sverige men som är väl insatta i sporten.

- Det blir ett annat perspektiv, kontaktar vi företag i Sverige får vi inleda med att försöka förklara för dem vad baseboll och softboll är och vad det går ut på, och att ja, vi faktiskt spelar dessa sporter i Sverige. I USA blir vi ganska exotiska och det har rönt stor uppmärksamhet när Holland och Italien haft sina "booths" på mässan tidigare år. Vi hoppas få en ganska bred kontaktyta och flera samarbeten som en följd av detta, hoppas Kristian.



skriven av - Magnus Hedström
kontaktperson - Kristian Pälviä

  Skriv ut
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Publicerad: 2006-12-11

Senast uppdaterad: 2008-11-21

Sponsorer

POSTADRESS:

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

KONTAKT:

Tel: +4686996535
E-post: info@sbslf.se